Afra Botman | 26 oktober 2002, 12:00 uur
‘Ooit wel eens geprobeerd een bureaustoel in te stellen? Wat een heidens karwei. De zithoogte verstellen met die grappige gasveer gaat nog wel. Maar de hendels en knoppen voor de rugleuning, de zitting en de armleuningen zijn onvindbaar. Of ze zijn onbereikbaar vanuit zittende positie. De handleiding is onbegrijpelijk, zeker voor iemand die niet weet wat de goede zithouding is. Naar schatting van ergonomen zit twee procent van de bureauwerkers op een goed ingestelde stoel. En hebben maar heel weinig ooit een blik geworpen op de handleiding.’
Toch is een goede stoel van groot belang, vooral bij beeldschermwerk. Aangezien de computer thuis ook prominent aanwezig is, behoort ook daar een goede stoel te staan. En goed is duur, dat leren we van de ronde langs de winkels en specialisten. De mens is niet gemaakt om te zitten, is hun credo. Voor urenlang goed zitten heeft de mens hulp nodig. Een bureaustoel is niet zomaar een stoel, een bureaustoel is een zitondersteuning. Sommige verkopers hebben zelfs enge verhalen over afgeknelde zenuwen en dode aders. Bij dergelijke dramatische woorden horen vette prijzen, reken op minstens 500 euro. Lees hier het volledige artikel: https://www.trouw.nl/nieuws/bureaustoel~b7368f53/
De standaard RI&E geeft slechts een globale beoordeling van beeldschermwerkplekken. Ons verdiepende onderzoek gaat verder:
Wat levert het jou op?
Onze werkwijze:
Elke medewerker ontvangt een persoonlijk werkplekpaspoort. Jij ontvangt een evaluatierapport dat direct kan worden toegevoegd aan jouw RI&E.